Reklama

Z Kulesz Kościelnych i Sokół będzie można pojechać pociągiem pasażerskim

18/07/2023 16:09

Mieszkańcy Łomży i czterech podlaskich gmin, w tym dwóch z terenu powiatu wysokomazowieckiego, po latach zyskają dostęp do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację inwestycji z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Szacunkowa wartość projektu opiewa na kwotę 430 mln zł.

Umowa podpisana przez przedstawicieli PLK S.A. oraz samorządu województwa podlaskiego zakłada rewitalizację linii kolejowej z Łap przez Śniadowo do Łomży, co umożliwi powrót połączeń pasażerskich na tej trasie. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

 

- Rządowy program Kolej Plus jest programem budowy i odbudowy linii i połączeń kolejowych w polskich regionach. Dzięki niemu połączenia kolejowe wrócą do Łomży. Odcięcie ówczesnego miasta wojewódzkiego od transportu kolejowego w 1993 r. było smutnym przykładem nieodpowiedzialnej polityki transportowej polskich rządów po 1989 r. Systematycznie odwracamy te złe decyzje i przywracamy Polakom nadzieję, że niezależnie od tego, skąd pochodzą, mogą liczyć na to, że dzisiaj Państwo Polskie interesuje się ich sprawami i chce rozwiązywać ich problemy – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Nowe możliwości podróży

Dzięki rewitalizacji linii dostęp do kolei zyska ponad 60 tysięcy mieszkańców Łomży oraz ok. 22 tys. mieszkańców czterech położonych przy linii gmin. Po zakończeniu prac pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-100 km/h. Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, planowany jest na 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

 

- Wzrasta ranga i znaczenie kolei w Polsce, dzięki inwestycjom konsekwentnie realizowanym przez PLK SA. Zaplanowane prace, podobnie jak na innych trasach, zapewnią zwiększanie dostępności, komfortu i bezpieczeństwa. Efekty przełożą się na korzyści dla mieszkańców, którzy po wielu latach zyskają możliwości komunikacji ekologicznym środkiem transportu - powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Na objętym projektem odcinku linii kolejowej o długości 77 km przewiduje się odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Realizacja inwestycji umożliwi przyjmowanie pociągów regionalnych i składów dalekobieżnych. Nowe perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Wygodne perony, wyposażone w wiaty, ławki, oznakowania i oświetlenie LED zapewnią dostęp do pociągów w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach.

 

Sprawny ruch pociągów na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża mają zapewnić przebudowane odcinki torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także obiekty inżynieryjne. Dzięki budowie około 1 km dodatkowej łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i większą punktualność pociągów. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki remontom i modernizacjom przejazdów kolejowo-drogowych, z których część zostanie wyposażona w dodatkowe zabezpieczenia.

 

Budżet prac zaplanowanych w ramach projektu wynosi 430 mln zł, w tym blisko 366 mln zł z budżetu państwa oraz 64,5 mln (15 proc.) ze środków samorządu województwa. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i robót zaplanowano na III kwartał tego roku, prace budowlane na lata 2025 – 2028.

Aplikacja ewysmaz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Krysu - niezalogowany 2023-07-18 20:47:43

    Bez sensu. Inwestycja w ogóle nieopłacalna. Marnotrastwo pieniędzy. Autobus idzie z Łomży do Bstoku 1h. Ta linia to porażka. Przez same wioski idzie. Kto tam będzie jeździł. 2 osoby max. Głupota!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Adam - niezalogowany 2024-02-09 22:09:54

    Człowieku co ty gadasz głupoty jak nie wiesz. Autobusem z Białegostoku do Warszawy jedzie się 2h 30 minut.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Juzek - niezalogowany 2023-07-19 14:26:11

    Wraca pomysł reaktywacji kolei, zainicjowany przez ultra innowacyjnego wójta gm. Sokoły dr inz Zajkowskiego. Tego gościa co wybudował hale w Sokołach dla bydła a nie dla ludzi przy okazji zadłużając gminę. Proces przywracania kolei trwa już od ok. 20 lat, wielokrotnie przecinano wstęgi z udziałem dygnitarzy pisowskich i dostojników kościelnych, ale jak mówią głupota nie boli, szkoda tylko, że za pieniądze podatnika. Pytanie do tych przy korycie, kiedy wybudujecie drogę z Wysokiego Mazowieckiego do Białegostoku, bo obecny standard to kpina ? Myślę, że niebawem podziękujemy wam przy urnach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Adamek - niezalogowany 2023-07-27 07:47:47

    Dokładnie, trafione

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Krysu - niezalogowany 2023-07-19 20:35:34

    Dokładnie, reaktywowanie linii przy której nie ma żadnej nawet trochę większej miejscowości, same małe wioski to wyrzucenie w błoto wielu milionów pieniędzy. Jedynym miastem na linii jest początkowa Łomża, a dojazd koleją do Bstoku będzie i tak drogą okrężną niż trasa drogowa. I 1h35min najszybciej, gdzie samochodem przepisowo 1h. 24tys. pasażerów miesięcznie to chyba ktoś ma bardzooo bujną wyobraźnię hmm. Chyba 240 osób. Kto będzie korzystał z takich małych wiosek a i z samej Łomży?? Te pieniądze można byłoby wydać na trasę wys maz-Bstok, która jest w tragicznym stanie, a ruch aut bardzo duży. A propos tej trasy to taka sama głupota z obwodnicą metropolii Sokołowskiej, gdzie za prawie 50mln buduje się 4km obwodnicy 10 domków w Sokołach, a tak potrzebna trasa wys maz- Bstok kiedy????? Można byłoby za te 50 baniek zmodernizować normalne odcinki tej trasy. Ehhh pieniądze w błoto hmmm

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wandzik - niezalogowany 2023-07-20 23:57:08

    Pieniądze w błoto. Nie będzie dużo chętnych. Lepiej drogę poprawić wys maz bstok.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    jb57 - niezalogowany 2023-07-21 12:33:08

    Linia kolejowa dla baranów, stacja Łąki wysiadać. Wpierdolone w błoto kolejne miliony przez pisowskich dygnitarzy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo ewysmaz.pl




Reklama
Wróć do