Reklama

Rail Baltica: wszystkie wiadukty na odcinku Czyżew – Łapy otwarte

23/04/2024 11:54

Większość dwupoziomowych skrzyżowań dróg z torami na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica jest już użytkowana. Dwa nowe wiadukty zwiększające bezpieczeństwo otwarto w miejscowościach Dąbrowa-Łazy i Szepietowo-Janówka. Inwestycje za łącznie 44,7 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę".

Do użytku mieszkańców oddano 22 z 25 wiaduktów budowanych przez PLK S.A. na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica. Kolejne nowe wiadukty drogowe udostępniono w miejscowościach Dąbrowa-Łazy i Szepietowo-Janówka w gminie Szepietowo. Tym samym pomiędzy Czyżewem a Łapami otwarte dla ruchu samochodów są już wszystkie zaplanowane skrzyżowania dwupoziomowe. To jeden z efektów modernizacji międzynarodowej trasy kolejowej – dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn na wskazanym odcinku zostały zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Kierowcy nie zatrzymują się już przed torami.

 

Wiadukt w Dąbrowie-Łazach ma 80 m długości, a wraz z drogami dojazdowymi prawie 900 m. Zapewnia drogę o jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz ciąg pieszo-rowerowy. Obiekt sąsiaduje z przystankiem kolejowym, dlatego dla wygodnej i bezpiecznej komunikacji wykonano schody oraz pochylnie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Są też wygrodzone ścieżki z antypoślizgową nawierzchnią oraz parking dla podróżnych przesiadających się na kolej z samochodów. Koszt budowy wiaduktu to 24,7 mln zł.

 

W pobliżu wsi Szepietowo-Janówka zbudowano wiadukt nad torami i przebudowano układ komunikacyjny w rejonie dawnego przejazdu. Przeprawa wraz z dojazdami ma 1100 m długości. Wiadukt prowadzi nad linią kolejową i równoległymi do torów nowymi odcinkami dróg lokalnych. Koszt wykonanych prac to prawie 20 mln zł.

 

Bezkolizyjne skrzyżowania dla wygody i bezpieczeństwa

Z puli 25 bezkolizyjnych skrzyżowań przeznaczonych dla ruchu samochodów, w budowie pozostają tunele pod torami w Łapach i Baciutach oraz wiadukt nad linią kolejową w Trypuciach. Dodatkowe przeprawy przez tory dla pieszych i rowerzystów zapewni 14 przejść podziemnych, zlokalizowanych w większości przy stacjach i przystankach. Na części oddanych do ruchu obiektów prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe i porządkowe.

 

Budowa dwupoziomowych przepraw przez tory to jeden z istotnych elementów modernizacji linii kolejowej Rail Baltica, mający szczególne znaczenie dla lokalnej społeczności. Wiadukty zastępują dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn, a kierowcy nie muszą zatrzymywać się już przed torami. To wygoda i bezpieczeństwo dla mieszkańców, ale także istotne usprawnienie ruchu pociągów, które po zakończeniu wszystkich prac na linii, będą jeździć z prędkością do 200 km/h. Skorzystają także tysiące pasażerów podróżujących na międzynarodowej trasie.

 

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok". Wartość prac to prawie 3,4 mld zł, ich zakończenie zaplanowano na ten rok.

 

Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę" – (Connecting Europe Facility – CEF). 

Aplikacja ewysmaz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: PKP PLK Aktualizacja: 23/04/2024 12:05
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo ewysmaz.pl




Reklama
Wróć do