Reklama

Postępy przy budowie trasy Rail Baltica [foto]

18/01/2023 13:54

Budowa trasy Rail Baltica i realizacja Programu Przystankowego to najważniejsze inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na terenie województwa podlaskiego. Pasażerowie korzystają już z efektów prac – nowych połączeń i dostępniejszych peronów. Kolejarze codziennie dbają o utrzymanie torów i przejazdów.

Rail Baltica to największa inwestycja kolejowa realizowana obecnie na terenie województwa podlaskiego i jedna z największych w kraju. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych. Od Czyżewa do Białegostoku postępują prace na 70 km linii, 6 stacjach i 12 przystankach. Zaawansowane prace prowadzone są w Czyżewie i Szepietowie. Postępy robót widać także w Raciborach, Łapach i Białymstoku. Budowana jest stacja w Baciutach oraz nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza.

W ostatnim roku wykonano większość prac na stacjach w Czyżewie i Szepietowie. Dla podróżnych są dostępne nowe perony. Dyżurni ruchu z nowych nastawni z komputerowymi urządzeniami nadzorują ruch pociągów. Wykonawca kończy przejścia podziemne. W Białymstoku na stacji postępują prace przy budowie nowego peronu, przejścia podziemnego oraz przebudowie prawie 55 km torów. Rozpoczęto także roboty w Łapach. PLK S.A. zbudują tam dwa wiadukty oraz cztery przejścia podziemne. Nowe rozwiązania istotnie zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.

Postępują roboty na torach oraz budowach bezkolizyjnych skrzyżowań. W styczniu 2022 r. oddano nowy wiadukt drogowy nad torami w Szepietowie. To jedno z 25 bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem. Obiekty zwieszają poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Poza wykorzystywanymi już wiaduktami w Szepietowie i Uhowie, w realizacji są pozostałe bezkolizyjne skrzyżowania i ponad 60 km dróg dojazdowych.

Jak podkreśla PKP PLK, pozytywne zmiany związane z modernizacją linii Rail Baltica to nowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Od września do Czyżewa dojeżdżają z Warszawy pociągi regionalne. Od stycznia 2023 r. wróciły pierwsze składy regionalne z Białegostoku. Do pociągów można wsiadać z nowych peronów na przystankach Kity i Dąbrowa – Łazy. Ruch pociągów prowadzony jest po dwóch nowych torach na 28-kilometrowym odcinku Czyżew – Racibory.

 

Rok 2023 - kolejne pozytywne efekty na linii Rail Baltica. Na przełomie stycznia i lutego dostępny będzie drugi tor na odcinku Kietlanka – Czyżew. Pociągi pojadą nowym torem między Białymstokiem a Łapami. W kolejnych miesiącach będą oddawane do użytku nowe perony i wiadukty. W połowie roku zaplanowano otwarcie przystanku Białystok Zielone Wzgórza. W drugim półroczu gotowe będą mosty nad Narwią w Uhowie. Większość prac na odcinku Czyżew – Białystok zakończy się w 2023 r., na 2024 r. zaplanowano kontynuację robót na dwóch największych stacjach – Łapy i Białystok.

 

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). 

 

 

Aplikacja ewysmaz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo ewysmaz.pl




Reklama
Wróć do