
Modernizacja podlaskiego odcinka trasy Rail Baltica ma zapewnić szybkie i bezpieczne podróże pociągiem oraz lepszy dostęp do kolei. Duże zmiany widać na dwóch największych stacjach – w Łapach i Białymstoku, gdzie kontynuowana jest przebudowa peronów i torów. Prace prowadzone są także na terenie powiatu wysokomazowieckiego. Cała modernizacja odcinka Czyżew – Białystok warta jest 3,4 mld zł.
W Łapach postępuje przebudowa stacji, gdzie powstają dwa nowe, częściowo zadaszone perony – ustawiono już ścianki i widać zarys obu platform. Zaawansowane są budowy dwóch tuneli, które zapewnią wygodne i bezpieczne dojście wszystkim podróżnym. Jeden z nich zastąpił dawną kładkę w pobliżu wieży ciśnień i pozwoli na dostęp do peronów oraz przejście pod terenem kolejowym. Drugi tunel skomunikuje z peronami centrum miasta od strony ul. Sikorskiego.
Postępują też budowy w innych częściach Łap. U zbiegu ulic Długiej i Południowej budowane jest przejście podziemne, które zastąpi starą kładkę i umożliwi dostęp na drugą stronę stacji. Zaawansowane są prace przy budowie wiaduktu kolejowego (tunelu pod torami) w rejonie ul. Nilskiego – Łapińskiego. Zbudowano rondo od strony ul. Sikorskiego, przebudowywany jest także układ sąsiadujących ulic. Po zakończeniu prac powstanie rozwiązanie komunikacyjne, które znacząco usprawni ruch drogowy i kolejowy – wcześniej kierowcy musieli w tym miejscu czekać przed rogatkami. W głębi stacji w Łapach prowadzone są prace przy przebudowie układu torowego, szczególnie istotnego dla prowadzenia ruchu pociągów towarowych.
Na stacji Białystok wsiadający do pociągów podróżni mogą zobaczyć powstające kolejne zadaszenia peronów. Stylizowana wiata zabezpiecza już perony nr 1 i 2, jej następna część jest budowana wraz z nowym peronem nr 3. Zabetonowana została ostatnia część przejścia podziemnego, gotowe są już szyby wind i ruchomych schodów. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome będą miały 12 lub 15 m długości i 80 cm szerokości. Tunel, schody i windy zapewnią funkcjonalne ciągi komunikacyjne podróżnym, w tym osobom o ograniczonej zdolności poruszania.
Do tej pory na stacji zbudowano ponad 33 km nowych torów oraz 100 rozjazdów. Przebudowano m.in. tory, na które odstawiane będą pociągi towarowe. Zmiana układu torowego zakłada budowę nowego toru nr 6, który zostanie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu, za budynkiem poczty. Takie rozwiązanie zwiększy możliwości stacji i zapewni dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów regionalnych.
Takie obiekty powstają w różnych lokalizacjach odcinka Czyżew – Białystok. W ostatnim czasie wykonawca przystąpił do budowy trzech przejść: w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach. Ruch samochodowy usprawniają kolejno oddawane do użytku wiadukty nad torami – gotowa jest większość spośród 25 zaplanowanych skrzyżowań dwupoziomowych, m.in. w Czyżewie, Szepietowie i Łapach oraz prowadzone są procedury odbiorowe.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie