W niedzielę (15 grudnia) wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Szybciej pojedziemy m.in. z Warszawy do Szczecina i Białegostoku, z Krakowa do Zakopanego oraz z Wrocławia do Międzylesia. Lepszy dostęp do kolei zapewni 13 nowych przystanków.
Nowy rozkład jazdy pociągów 2024/2025 został przygotowany przez PLK SA wspólnie z przewoźnikami tak, aby podróżni w pełni skorzystali z efektów inwestycji zrealizowanych przez spółkę. Od jutra (15 grudnia), dzięki miliardowym inwestycjom z wykorzystaniem środków budżetowych i unijnych, podróżni wsiądą do pociągów z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków. Pasażerów czekają krótsze czasy podróży. Na trasach z Warszawy do Poznania i Gdańska od połowy grudnia składy będą jeździć w równych odstępach czasu. Łącznie to aż 48 relacji pociągów jeżdżących cyklicznie.
Pasażerowie skorzystają z kolejnych efektów modernizacji linii Rail Baltica. W nowym rozkładzie jazdy dwa najszybsze składy PKP InterCity pokonają trasę Białystok – Warszawa Centralna w 1 godz. 30 min. Pociągi będą zatrzymywać się na stacji Białystok, przystanku Białystok Zielone Wzgórza oraz stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Warto także zwrócić uwagę, że 8 połączeń będzie odbywać się w czasie krótszym niż 2 godziny.
Od niedzieli najszybsze pociągi pojadą między Szczecinem a Poznaniem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Dzięki inwestycji skróci się też przejazd na trasie Szczecin – Poznań – Warszawa, którą najszybsze składy pokonają w ok. 4 godz. 20 min. W nowym rozkładzie jazdy z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w rekordowym czasie 2 godz.1 min (IC Tatry) – to m.in. efekt zakończonych prac na tzw. kolejowej zakopiance.
Na Dolnym Śląsku najszybszy pociąg dalekobieżny InterCity z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej w Międzylesiu pojedzie w mniej niż 100 minut. To będzie najkrótsza w historii podróż tą linią. Skróci się również czas przejazdu pociągów regionalnych. To efekt prowadzonych prac ze środków budżetowych.
W województwie kujawsko-pomorskim, dzięki zakończeniu prac remontowych, o ok. 5 minut krócej pojadą pociągi na trasie Toruń Wschodni – Malbork oraz między Bydgoszczą a Nakłem nad Notecią. W województwie lubelskim czas przejazdu pociągów na odcinku Szczebrzeszyn – Bełżec skróci się o 4 minuty.
Pociągi ponownie połączą Skarżysko-Kamienną z Sandomierzem. Tym samym zakończą się zasadnicze prace przy modernizacji linii kolejowej nr 25 na tym odcinku. Dzięki inwestycji współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, podróżni już korzystają z wygodnych peronów na stacjach i przystankach, m.in. w Starachowicach, Kunowie, Ostrowcu Świętokrzyskim i Jakubowicach.
Pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej, od 15 grudnia skorzystają z nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.
Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki:
Na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami oddanych do użytku będzie łącznie 10 odbudowanych przystanków: 5 w woj. śląskim - Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz 5 w woj. łódzkim - Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia i Biała Szlachecka. Dotychczas linia była wykorzystywana przez pociągi towarowe. Od grudnia przewoźnicy regionalni uruchomią na niej regularne połączenia pasażerskie. Podróżni zyskają zupełnie nowe połączenie z Łodzi przez Zduńska Wolę do Częstochowy, a także w relacji Chorzew Siemkowice – Częstochowa.
W woj. warmińsko-mazurskim pasażerowie skorzystają z nowych peronów (nr 1 i 2) na stacji Ełk, które zostały wybudowane w ramach modernizacji międzynarodowej linii Rail Baltica.
Po zakończeniu prac utrzymaniowych, wracają pociągi na odcinek linii kolejowej nr 27 (Nasielsk – Toruń Wschodni) między Raciążem a Sierpcem oraz na odcinek linii nr 33 między Płockiem a Sierpcem. Składy wrócą również na modernizowany odcinek linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Pociągiem pojedziemy po zmodernizowanej linii kolejowej Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Podróżni skorzystają nie tylko z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet, ale także z dostosowanych do obsługi wszystkich podróżnych stacji, m.in. Chorzów Miasto, Bytom, Radzionków.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie