
Sześć wiaduktów, dwa tunele i prawie 600 km dróg - tyle do utrzymania ma Zarząd Dróg Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem. Zadanie to ma być łatwiejsze dzięki zakupom, które udało się poczynić w ostatnich miesiącach. Do ZDP trafił sprzęt zakupiony dzięki dofinansowaniu z Polskiego Ładu w wysokości ponad 7,5 mln zł.
W związku z dużymi zakupami, które w ostatnich miesiącach poczynił Zarząd Dróg Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem, zmieniły się zasady zimowego utrzymania dróg. W poprzednich latach zazwyczaj ogłaszany był przetarg. Teren powiatu podzielony był na sektory, za których utrzymanie odpowiadały różne firmy, jak i sam ZDP. Od tego sezonu zimowego za całość utrzymania dróg powiatowych ZDP odpowiada samodzielnie, a wyłoniona w drodze przetargu firma jest jedynie zabezpieczeniem w przypadku ataku zimy, z którym zarząd nie będzie mógł w określonym czasie uporać się samodzielnie.
Zimowe utrzymanie dróg powiatowych podzielone jest na dwa główne zadania: zwalczanie śliskości oraz odśnieżanie.
Zasady zwalczania śliskości nie przewidują utrzymania standardu „czarnej nawierzchni” na jakiejkolwiek drodze powiatowej powiatu wysokomazowieckiego. Zarząd planuje jednak w tym standardzie utrzymywać wiadukty, które pod jego zarządzanie weszły w minionym roku. Jak przekazuje ZDP, posypywane są miejsca niebezpieczne na poniższych odcinkach dróg:
Miejsca niebezpieczne to przede wszystkim:
Na trwający sezon zimowy ZDP zakupiło 2200 ton piaskosoli o stężeniu ok. 20 proc., 200 ton soli drogowej technicznej oraz 24 tony chlorku wapnia. Rocznie na utrzymanie dróg powiatowych ZDP zużywa od 800 do 2200 ton piaskosoli (w ubiegłym sezonie zimowym zużyto 1402,30 ton piaskosoli i soli).
Standardowo praca sprzętu, maszyn i środków transportowych zatrudnionych do zwalczania śliskości dróg w okresie akcji rozpoczyna się o godz. 4:00 i kończy się po zlikwidowaniu powstałego zagrożenia dla ruchu na drogach powiatowych. Jednak, jak podkreśla dyrektor ZDP w Wysokiem Mazowieckiem Marcin Korcz, na bieżąco monitorowane są prognozy pogody i praca dostosowywana jest do aktualnych warunków i przewidywań meteorologicznych.
Od tego roku przy zwalczaniu śliskości na terenie dróg powiatowych pracują:
Do zwalczania śniegu oraz naboi śnieżnych na drogach w razie potrzeby mogą zostać zadysponowane pługi odśnieżne, dmuchawy oraz równiarka drogowa z lemieszem stalowym. Do odśnieżania i posypywania części chodników przy ulicach – drogach powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem - pług o szerokości 2,0 m i zawieszany rozsypywacz piaskosoli o ładowności 0,4 t zamontowany na ciągniku John Deere 65KM.
W przypadku odśnieżania zasady zaproponowane przez Zarząd Powiatu polegają na podzieleniu dróg powiatowych przewidzianych do odśnieżania na sektory o różnej długości i różnych standardach. Kolejność odśnieżania będzie następująca:
Jak podkreśla dyrektor Marcin Korcz, ZDP nie jest zamknięte w sztywnych ramach wyznaczonych przez opracowane zasady zimowego utrzymania.
- W przypadku, gdy ktoś dzwoni do nas z prośbą, aby posypać bądź przejechać gdzieś staramy się odpowiadać na te zgłoszenia. Nie mówię, że jest to od razu, w zależności od ilości pracy i warunków może to być za kilka godzin, bądź na drugi dzień , ale staramy się reagować na te prośby - tłumaczy nam Marcin Korcz.
Przypominamy, że za utrzymanie dróg powiatowych w okresie zimy na terenie Powiatu Wysokomazowieckiego są odpowiedzialni:
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie