Reklama

Zaświadczenie z e-Urzędu Skarbowego z mocą prawną tradycyjnych dokumentów

13/12/2022 13:12

W e-Urzędzie Skarbowym (e-US) można otrzymać zaświadczenia o dochodach, a także o niezaleganiu w podatkach. Zaświadczenie jest wystawiane jako dokument elektroniczny (plik) i doręczane na konto podatnika w e-US. Zaświadczenia elektroniczne powinny być traktowane na równi z dokumentami papierowymi.

Użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogą odbierać zaświadczenia na swoim koncie w serwisie. Warunkiem jest wyrażenie zgody na doręczenie elektroniczne.

 

Jakie zaświadczenia można uzyskać w e-US

W serwisie wydawane są zaświadczenia:

  • o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF);
  • o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DFU); 
  • o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W).

 

Zaletą korzystania z usługi jest brak konieczności wizyty w urzędzie skarbowym i skrócony czas oczekiwania na wydanie zaświadczenia. Aktualnie 73% zaświadczeń o dochodach i 54% zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach jest wydawanych w serwisie w ciągu kilku minut. 

 

Ponadto zaświadczenia wydawane w e-US nie podlegają opłacie skarbowej.

 

Zaświadczenie elektroniczne a papierowe

Dokument elektroniczny (plik) pobrany z e-US ma taką samą moc prawną jak tradycyjny dokument papierowy. 

 

Zaświadczenie doręczane na konto podatnika w serwisie jest podpisane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Szefa KAS lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez upoważnionego pracownika urzędu skarbowego.

 

Osoby, które otrzymają takie zaświadczenie powinny posługiwać się wyłącznie jego elektroniczną wersją i w takiej formie przekazać go np. do uczelni czy banku. Mogą to zrobić korzystając z:

  • poczty elektronicznej, 
  • nośników danych, 
  • dostępnych aplikacji działających w podmiotach, którym przedstawiane jest zaświadczenie.

 

Jak bank czy uczelnia sprawdzą autentyczność e-zaświadczenia

Pracownicy instytucji wykorzystujących zaświadczenia o dochodzie bądź niezaleganiu w podatkach mogą zweryfikować  podpis w zaświadczeniu wydanym w e-US. Służy do tego usługa na platformie PUESC https://puesc.gov.pl/uslugi/zweryfikuj-podpis-elektroniczny

 

Wydruk e-zaświadczenia nie będzie potwierdzany w urzędzie skarbowym. Dlatego w przypadku gdy dokumentacja sprawy prowadzona jest w formie papierowej, raport z weryfikacji podpisu wraz z zaświadczeniem można wydrukować i dołączyć do akt.

 

Zaświadczenia wydane w formie dokumentu elektronicznego, przedstawiane przez podatników przy załatwianiu różnego rodzaju spraw np. w bankach czy uczelniach, powinny być respektowane.

 

Aplikacja ewysmaz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo ewysmaz.pl




Reklama
Wróć do