
W dniach 29.06 – 12.07 2025 roku pięciu nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Wysokiem Mazowieckiem uczestniczyło w mobilności edukacyjnej na Sycylii, realizowanej w ramach projektu „Zagraniczna mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej” nr 2024-1-PL01-KA122-SCH-000210949, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.
Celem wyjazdu była nie tylko integracja międzynarodowa i poznawanie kontekstu kulturowego Włoch, ale przede wszystkim rozwój kompetencji zawodowych kadry pedagogicznej, poszerzenie wiedzy z zakresu edukacji emocjonalnej oraz zdobycie praktycznych umiejętności z obszaru komunikacji, mediacji i rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym.
Pierwsza część mobilności miała charakter kulturowo-edukacyjny i odbywała się w południowej części Sycylii, w mieście Gela, które stanowiło bazę wypadową do dalszych wyjazdów. Uczestnicy programu mieli okazję poznać różnorodność i bogactwo kultury regionu poprzez szereg wycieczek fakultatywnych, w tym:
Ten etap wyjazdu pozwolił nie tylko na poszerzenie wiedzy o historii i kulturze Sycylii, ale również na integrację z nauczycielami z innych szkół oraz wspólną refleksję nad podobieństwami i różnicami w systemach edukacyjnych różnych krajów.
Druga część mobilności miała charakter stricte edukacyjny i koncentrowała się na podnoszeniu kompetencji psychospołecznych uczestników. Nauczyciele wzięli udział w dwóch specjalistycznych kursach prowadzonych w języku angielskim przez doświadczonych trenerów:
„Kreatywne rozwiązywanie konfliktów: budowanie relacji poprzez empatyczny dialog”
Szkolenie to miało na celu rozwój kompetencji komunikacyjnych nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem technik mediacyjnych, strategii rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny oraz metod wspierania uczniów w rozwiązywaniu sporów w duchu empatii i dialogu. Zajęcia miały charakter warsztatowy – uczestnicy analizowali konkretne przypadki z życia szkoły, odgrywali scenki sytuacyjne oraz ćwiczyli aktywne słuchanie i komunikację bez przemocy (Nonviolent Communication).
„Edukacja emocjonalna – kluczowa umiejętność w procesie nauczania i uczenia się”
Drugie szkolenie dotyczyło roli emocji w procesie edukacyjnym – zarówno z perspektywy ucznia, jak i nauczyciela. Omawiane były zagadnienia związane z inteligencją emocjonalną, empatią, samoregulacją oraz wspieraniem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Szczególną uwagę poświęcono tworzeniu bezpiecznego środowiska edukacyjnego, sprzyjającego budowaniu pozytywnych relacji w klasie.
Udział w mobilności był niezwykle wartościowym doświadczeniem, które wpłynęło zarówno na rozwój zawodowy, jak i osobisty uczestników. Nauczyciele wrócili z nowymi narzędziami, praktyczną wiedzą, a także gotowością do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w pracy z uczniami i współpracownikami.
Zdobytą wiedzę i kompetencje planujemy wykorzystać m.in. poprzez:
Projekt „Zagraniczna mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej” umożliwił nauczycielom SP1 udział w profesjonalnym i przemyślanym programie rozwoju kompetencji w międzynarodowym środowisku. Cieszymy się, że nasza szkoła aktywnie uczestniczy w działaniach służących wzmacnianiu jakości edukacji, budowaniu otwartości międzykulturowej oraz doskonaleniu kadry pedagogicznej.
Dziękujemy wszystkim organizatorom i partnerom projektu za możliwość udziału w tym niezwykle inspirującym przedsięwzięciu.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie