Reklama

Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa według nowych zasad

22/08/2024 09:34

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 16 września 2024 r. wchodzą w życie przepisy ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

W wyniku nowelizacji przepisów przede wszystkim rozszerzony został krąg osób, które mogą uzyskać prawo do świadczenia z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.

 

Nowe rozwiązania skracają okres pełnienia funkcji sołtysa uprawniający do uzyskania świadczenia z 8 do 7 lat oraz znoszą wymóg pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje i wymóg pełnienia tej funkcji na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. 

 

Nowelizacja wprowadziła także zmiany ułatwiające przeprowadzenie postępowania dowodowego w sytuacji, gdy wnioskodawca nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia funkcji sołtysa. Konieczność uzyskania oświadczeń potwierdzających tą okoliczność od osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, zmniejszono z 5 do 3 osób.

 

Od 16 września 2024 r. świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa może uzyskać osoba, która spełnia łącznie nw. warunki:

  • osiągnęła wiek emerytalny (60 lat kobieta, 65 lat mężczyzna),
  • pełniła funkcję sołtysa przez okres co najmniej 7 lat (bez względu na to czy funkcja była pełniona przed czy po 1990 r.),
  • nie była karana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe w związku z pełnieniem tej funkcji.

 

W celu otrzymania świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa należy złożyć, do dowolnej jednostki organizacyjnej KRUS, wniosek o ustalenie prawa do tego świadczenia.

 

Na podstawie złożonego wniosku KRUS rozpatrzy prawo do świadczenia i wyda stosowną decyzję w sprawie. 

 

Wniosek o świadczenie powinny złożyć również te osoby, które już wcześniej składały w KRUS wniosek, ale otrzymały decyzję odmawiającą – zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami – np. z uwagi na pełnienie funkcji sołtysa przez okres krótszy niż wymagane dotychczas 8 lat czy też pełnienie tej funkcji wyłącznie przed wejściem w życie ustawy o samorządzie gminnym.

 

Świadczenie wg znowelizowanych przepisów przyznawane będzie od daty spełnienia wszystkich warunków, ale nie wcześniej niż od wejścia w życie zmiany do ustawy i nie wcześniej niż od miesiąca złożenia wniosku o to świadczenie (zasady te dotyczą również osób, które otrzymały decyzję odmawiającą i ponownie wystąpią z wnioskiem).

Aplikacja ewysmaz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: KRUS
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo ewysmaz.pl




Reklama
Wróć do