Reklama

Prywatni przewoźnicy przejmują dowozy uczniów po cięciach PKS Nova


Po tym, jak spółka PKS Nova w połowie września ogłosiła zawieszenie części kursów w powiatach wysokomazowieckim i zambrowskim, lokalne samorządy w ekspresowym tempie zaczęły organizować transport uczniów z pomocą prywatnych przewoźników.


Nagłe cięcia na początku roku szkolnego

W pierwszej połowie września spółka PKS Nova ogłosiła zawieszenie części kursów autobusowych w powiatach wysokomazowieckim i zambrowskim. Te nastąpiły dziś (1 października 2025 r.). Decyzja przewoźnika oznacza utratę regularnych połączeń w wielu mniejszych miejscowościach regionu. W komunikacie prasowym spółka tłumaczyła swoje działania nierentownością kursów oraz brakiem zaangażowania samorządów w finansowanie transportu publicznego.

 

– Jako spółka prawa handlowego nie możemy prowadzić przewozów bez pokrycia kosztów ich realizacji. Organizacją transportu na terenie gmin i powiatów zajmują się samorządy, a PKS Nova może być jedynie wykonawcą takich usług – przekazał Zbigniew Wojno, prezes PKS Nova.

 

Kursy, które pozostają w siatce przewozów, zostały opublikowane na stronie internetowej PKS Nova. Można zapoznać się z nimi klikając TUTAJ.

 

Redukcja siatki połączeń przez PKS Nova wywołała falę dyskusji w samorządach. Temat był nawet omawiany podczas specjalnie zwołanej nadzwyczajnej sesji Sejmiku Województwa Podlaskiego. Największy problem pojawił się wśród uczniów szkół średnich, którzy dojeżdżają do placówek edukacyjnych w Wysokiem Mazowieckiem i Zambrowie. Ogłoszenie decyzji przez PKS Nova zbiegło się z początkiem roku szkolnego, co postawiło wiele rodzin w trudnej sytuacji.

Starosta: ratunkiem prywatni przewoźnicy

Z uwagi na fakt, że organem prowadzącym szkoły średnie na terenie powiatu jest Starostwo Powiatowe w Wysokiem Mazowieckiem, rozwiązania problemu związanego z wykluczeniem komunikacyjnym uczniów w ostatnich dniach intensywnie szukał starosta Bogdan Zieliński.

 

– Wydałem dwa pierwsze zezwolenia na przewóz dla prywatnej firmy, która wyraziła chęć wejścia na miejsce PKS-u. – powiedział nam wczoraj starosta.

 

Okazuje się że w powiecie wysokomazowieckim lukę po PKS Nova zaczęła wypełniać firma Waldemar Pietrzak Usługi Transportowe. Już wydano pierwsze zezwolenia na linie m.in. z Kobylina przez Kulesze do Wysokiego Mazowieckiego oraz na trasie Ciechanowiec – Wysokie Mazowieckie. Funkcjonują też kursy w gminie Czyżew - do Rosochatego Kościelnego i z powrotem, a w rejonie Ciechanowca nadal działa PKS Sokołów Podlaski.

Ponadto wczoraj Wójt Gminy Sokoły poinformował, że w związku z zawieszeniem połączeń autobusowych przez PKS Nova, od 2 października 2025 r. zostanie uruchomiona pilotażowa linia autobusowa na trasie Krzyżewo – Sokoły – Wysokie Mazowieckie oraz Wysokie Mazowieckie – Sokoły – Krzyżewo.

 

- Natomiast pozostają nam jeszcze Piekuty i tutaj mam nadzieję, że niebawem uda się nam też i tam uruchomić, więc zobaczymy jak to będzie. Nie od nas to zależy, tylko od tego, na ile prywatna firma przewozowa wyrobi się z formalnościami. Najgorzej, że to jest z dnia na dzień, wszystko się wali, pali i weź to odbuduj, ale ja liczę na to, że da się to powoli jakoś ustabilizować. - dodaje starosta Zieliński.

 

Podobne problemy pojawiły się w sąsiednim powiecie zambrowskim. Tu również samorządy zareagowały błyskawicznie – dzięki współpracy z lokalną firmą Eriga Bus w krótkim czasie udało się uruchomić trzy nowe linie szkolne dowożące młodzież z terenów wiejskich do Zambrowa.

 

Samorządowcy krytykują PKS Nova

Choć sytuację udało się wstępnie opanować, lokalni włodarze nie ukrywają rozgoryczenia.

 

– To, co PKS z nami wyprawia, woła o pomstę do nieba. Można oczywiście wołać, ale też coś trzeba robić. Uzyskanie pozwoleń na nowo przez tego nowego przewoźnika to jest droga przez mękę, to jest praca na dwa miesiące. - powiedział nam wczoraj starosta Bogdan Zieliński. - My dostajemy zawiadomienie 19 września od PKS-u, że od 1 września linia jakaś jest zawieszona albo zlikwidowana. Będę się starał na przyszłość zmienić ustawę o ochronie ludności i sytuacji nadzwyczajnej, bo to jest sytuacja nadzwyczajna. Jeżeli jeden z przewoźników rezygnuje z kursu to jest kryzys, tak samo jakby rzeka wylała - ja muszę coś z tym zrobić i staram się robić, więc widzę tutaj niedociągnięcia prawne. – podkreśla starosta Zieliński.


 

Samorządowcy nie kryją, że nowe procedury związane z uruchamianiem przewozów prywatnych firm są skomplikowane i czasochłonne. Dlatego wielu z nich decyduje się działać w trybie przyspieszonym, by nie dopuścić do całkowitego wykluczenia komunikacyjnego uczniów i mieszkańców wsi.

Aplikacja ewysmaz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 01/10/2025 13:46
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Saz13 2025-10-01 12:07:18

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo ewysmaz.pl




Reklama
Wróć do