
Zakończył się drugi etap naboru projektów do programu Kolej+. Z województwa podlaskiego do programu zgłoszono tylko jeden projekt, który dotyczy stworzenia ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok.
22 grudnia 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podsumowały II etap naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. Wnioskodawcy do 24 listopada br. złożyli do zarządcy infrastruktury dokumenty z opracowanym wstępnym studium planistyczno-prognostycznym. Dokumenty dotyczą 47 projektów o szacowanej wartości około 18 mld zł, które obejmują linie o łącznej długości 1500 km.
24 miasta wskazane w studiach nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych. Dokumenty wnioskodawców obejmują łącznie 42 miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, których dostęp do kolei byłby lepszy lub możliwy.
W puli 47 projektów jest 39 liniowych, w tym 13 o łącznej długości ok. 450 km dotyczących odbudowy lub poprawy parametrów nieczynnych linii. Dziewięć projektów dotyczy budowy nowych linii o łącznej długości około 300 km. Rewitalizacji linii dotyczy 7 projektów o łącznej długość około 710 km. Jest także 8 projektów punktowych związanych z budową nowych przystanków.
Najwięcej opracowań wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zlecili wnioskodawcy w województwach: śląskim (15), wielkopolskim (5), małopolskim (5) i lubelskim (5). Po 4 projekty złożono w woj. mazowieckim i dolnośląskim. Po 2 projekty w woj. lubuskim i łódzkim oraz po 1 projekcie w województwach: opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim.
Jeżeli chodzi o samo województwo podlaskie, to projekt dotyczy stworzenia ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok, poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy.
Opracowane wstępne studia planistyczno-prognostyczne określają niezbędny zakres prac. Wnioskodawcy mieli uwzględnić również opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotny jest dokument, potwierdzający zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji, a także deklaracje właściwego organizatora przewozów o uruchomieniu i finansowaniu minimum 4 par pociągów przez 5 lat.
Etap wielokryterialnej oceny
W kolejnym etapie projekty będą podlegały wielokryterialnej ocenie. Na analizę wniosków PKP PLK SA mają 3 miesiące. Wynikiem prac będzie utworzenie listy rankingowej projektów, a następnie – po akceptacji przez Ministra Infrastruktury – kwalifikacja do realizacji w Programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
W załączniku do artykułu dołączamy wykaz projektów Kolej Plus z opracowanym WSPP, zakwalifikowanych do kolejnego etapu - oceny wielokryterialnej z podziałem na województwa.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie