
Po ponad 30 latach przerwy kolej wraca do Łomży! PKP PLK podpisały umowę na modernizację trasy Łomża – Śniadowo – Łapy. Inwestycja za blisko 300 mln zł umożliwi mieszkańcom korzystanie z nowoczesnej stacji już w 2026 roku.
To historyczny moment dla mieszkańców Łomży i całego regionu. Po ponad trzech dekadach przerwy, kolej pasażerska wraca do miasta. 22 kwietnia 2025 roku przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali umowę z wykonawcą na realizację inwestycji na trasie Łomża – Śniadowo – Łapy. Jej wartość sięga blisko 300 milionów złotych.
– Linia kolejowa do Łomży ponownie ożyje, a mieszkańcy niebawem odzyskają kolej. To impuls do rozwoju regionu – mówił dziś podczas podpisania umowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dla mieszkańców Łomży (ponad 60 tys. osób) oraz sąsiednich gmin to ogromna szansa na lepszą komunikację, rozwój gospodarczy i zmniejszenie wykluczenia transportowego. Co istotne, korzystanie ze stacji ma być możliwe już w trakcie trwania prac, czyli w 2026 roku.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak dodał, że z inwestycji skorzystają nie tylko mieszkańcy Łomży, ale również okolicznych gmin. Zmodernizowana infrastruktura pozwoli zarówno na powrót pociągów regionalnych, jak i uruchomienie połączeń dalekobieżnych.
Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza, podstawowa, obejmuje kompleksową modernizację linii kolejowej nr 49 między Łomżą a Śniadowem. W jej ramach wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach, a także powstaną dwa nowe przystanki – w Śniadowie Łącznicy i Konarzycach. Przebudowie ulegnie również trasa od Śniadowa do Łap, na której odnowione zostaną przystanki w Kuleszach Kościelnych i Sokołach, a także przystanek Czachy Kołaki. W ramach tej części projektu przewidziano też odbudowę około kilometra łącznicy w Śniadowie, która pozwoli na sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany kierunku jazdy. Dla poprawy płynności przejazdu powstanie także nowy układ torowy na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór.
Druga część inwestycji obejmuje tzw. opcje, czyli roboty możliwe do wykonania w przypadku uzyskania dodatkowego finansowania. W tym zakresie mieszczą się m.in. dalsze prace torowe w Śniadowie oraz rozbudowa stacji Czerwony Bór. Kształt projektu to efekt konsultacji z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego, lokalnymi samorządami oraz dostosowania planów do możliwości finansowych.
Po zakończeniu wszystkich prac pociągi będą mogły poruszać się z prędkością od 80 do 120 kilometrów na godzinę. Średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku ma wynosić około godzinę i trzydzieści pięć minut. Ostatni regularny pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 roku. Od tego czasu miasto było jednym z największych w Polsce pozbawionych połączenia kolejowego.
Projekt realizowany jest przy współpracy z samorządem województwa podlaskiego, który sfinansuje 15 procent całkowitych kosztów inwestycji.
Warto dodać, że 18 marca 2024 roku, po ponad dwudziestu latach, przywrócono ruch pasażerski w powiecie wysokomazowieckim na przystankach w Sokołach i Kuleszach Kościelnych, uruchamiając linię Białystok – Ostrołęka.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie