Reklama

Kolej wraca do Łomży! Kulesze Kościelne i Sokoły zyskają zmodernizowane przystanki

22/04/2025 12:04

Po ponad 30 latach przerwy kolej wraca do Łomży! PKP PLK podpisały umowę na modernizację trasy Łomża – Śniadowo – Łapy. Inwestycja za blisko 300 mln zł umożliwi mieszkańcom korzystanie z nowoczesnej stacji już w 2026 roku.

To historyczny moment dla mieszkańców Łomży i całego regionu. Po ponad trzech dekadach przerwy, kolej pasażerska wraca do miasta. 22 kwietnia 2025 roku przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali umowę z wykonawcą na realizację inwestycji na trasie Łomża – Śniadowo – Łapy. Jej wartość sięga blisko 300 milionów złotych.

 

– Linia kolejowa do Łomży ponownie ożyje, a mieszkańcy niebawem odzyskają kolej. To impuls do rozwoju regionu – mówił dziś podczas podpisania umowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

 

Dla mieszkańców Łomży (ponad 60 tys. osób) oraz sąsiednich gmin to ogromna szansa na lepszą komunikację, rozwój gospodarczy i zmniejszenie wykluczenia transportowego. Co istotne, korzystanie ze stacji ma być możliwe już w trakcie trwania prac, czyli w 2026 roku.

 

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak dodał, że z inwestycji skorzystają nie tylko mieszkańcy Łomży, ale również okolicznych gmin. Zmodernizowana infrastruktura pozwoli zarówno na powrót pociągów regionalnych, jak i uruchomienie połączeń dalekobieżnych.

 

Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza, podstawowa, obejmuje kompleksową modernizację linii kolejowej nr 49 między Łomżą a Śniadowem. W jej ramach wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach, a także powstaną dwa nowe przystanki – w Śniadowie Łącznicy i Konarzycach. Przebudowie ulegnie również trasa od Śniadowa do Łap, na której odnowione zostaną przystanki w Kuleszach Kościelnych i Sokołach, a także przystanek Czachy Kołaki. W ramach tej części projektu przewidziano też odbudowę około kilometra łącznicy w Śniadowie, która pozwoli na sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany kierunku jazdy. Dla poprawy płynności przejazdu powstanie także nowy układ torowy na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór.

 

Druga część inwestycji obejmuje tzw. opcje, czyli roboty możliwe do wykonania w przypadku uzyskania dodatkowego finansowania. W tym zakresie mieszczą się m.in. dalsze prace torowe w Śniadowie oraz rozbudowa stacji Czerwony Bór. Kształt projektu to efekt konsultacji z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego, lokalnymi samorządami oraz dostosowania planów do możliwości finansowych.

 

Po zakończeniu wszystkich prac pociągi będą mogły poruszać się z prędkością od 80 do 120 kilometrów na godzinę. Średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku ma wynosić około godzinę i trzydzieści pięć minut. Ostatni regularny pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 roku. Od tego czasu miasto było jednym z największych w Polsce pozbawionych połączenia kolejowego.

 

Projekt realizowany jest przy współpracy z samorządem województwa podlaskiego, który sfinansuje 15 procent całkowitych kosztów inwestycji.

 

Warto dodać, że 18 marca 2024 roku, po ponad dwudziestu latach, przywrócono ruch pasażerski w powiecie wysokomazowieckim na przystankach w Sokołach i Kuleszach Kościelnych, uruchamiając linię Białystok – Ostrołęka.

Aplikacja ewysmaz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo ewysmaz.pl




Reklama
Wróć do