
GDDKiA rozwija infrastrukturę zimową, budując rampy do odśnieżania ciężarówek na MOP-ach w całej Polsce. Takie obiekty powstają także w województwie podlaskim, zwiększając bezpieczeństwo na drogach, szczególnie w trudnych warunkach zimowych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) intensyfikuje prace nad rozbudową infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych przy drogach krajowych. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg zimą poprzez rozbudowę systemu ramp i urządzeń do odśnieżania, które umożliwią kierowcom skuteczne usunięcie śniegu i lodu z pojazdów przed dalszą podróżą.
- Wychodząc naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez użytkowników dróg oraz firmy przewozowe, wprowadziliśmy do postępowań przetargowych na dzierżawę MOP-ów zapisy w zakresie infrastruktury do odśnieżania ciężarówek i jej obligatoryjnego lub fakultatywnego powstawania na MOP-ach o funkcji komercyjnej. - informuje GDDKiA.
Obecnie na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) znajduje się 13 urządzeń do odśnieżania, z czego osiem zostało oddanych do użytku kierowców od początku 2023 roku. Zgodnie z planem GDDKiA, do końca 2025 roku ma powstać dziewięć kolejnych ramp, a do końca 2026 liczba urządzeń wzrośnie do ponad 70. Warto zaznaczyć, że Polska stanie się jednym z nielicznych krajów w Europie, który będzie oferował tak szeroką sieć ramp odśnieżających, obecnych dotychczas w większej liczbie jedynie w Niemczech.
Obecnie rampy dostępne są w następujących lokalizacjach na sieci dróg szybkiego ruchu:
Inwestycje w rampy do odśnieżania pojazdów ciężarowych są i będą realizowane także w województwie podlaskim. Aktualnie kierowcy mogą korzystać z ramp zlokalizowanych na MOP Chomentowo Wschód i Chomentowo Zachód w ciągu drogi ekspresowej S61. Do 2026 roku przewidziano kolejne rampy w regionie, w tym na MOP Górki Wschód i Górki Zachód na trasie S61 oraz na MOP Budzisko Zachód, gdzie planuje się budowę dwóch stanowisk do odśnieżania.
Ponadto GDDKiA jest w trakcie oceny możliwości wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach w Polsce, w tym na terenie MOP Cibory Północ na trasie S8 w województwie podlaskim.
Infrastruktura do odśnieżania ciężarówek powstaje również w innych województwach. Przykładowo, rampy są dostępne na MOP Widoma Wschód i Zachód na trasie S7 w Małopolsce, a także w wielu miejscach na drogach A1, A4, S3, S8 i S19 w innych regionach Polski. GDDKiA podkreśla, że większość ramp będzie ręczna – to rozwiązanie preferowane w Polsce i innych krajach europejskich ze względu na mniejszą awaryjność i łatwiejszą obsługę.
Wprowadzenie ramp odśnieżających to część szerszej strategii GDDKiA na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Spadający z pojazdów śnieg i lód mogą stwarzać poważne zagrożenie na drogach, uszkadzając inne pojazdy, a nawet prowadząc do poważnych wypadków. Dlatego rozwój sieci ramp odśnieżających na MOP-ach i wzrost dostępności tej infrastruktury ma być krokiem, który może stać się impulsem także dla sektora logistycznego, aby wyposażyć centra przeładunkowe w niezbędne urządzenia.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie