
To alternatywna wersja przebiegu tej międzynarodowej trasy, którą zaproponowała Fundacja dla Biebrzy. Tymczasem rozpoczęły się prace na pierwszym podlaskim odcinku tej inwestycji. Białystok Południe – Ploski to pierwszy podlaski odcinek drogi ekspresowej S19, na którego na projekt i budowę została zawarta umowa.
Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy relacji „północ-południe”, który będzie łączył Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Część trasy będzie przebiegała przez województwo podlaskie.
W ramach odcinka Białystok Południe – Ploski, na którego realizację Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę 27 listopada 2020 r., powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, asfaltową lub betonową, wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego. Zadanie ma obejmować również budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.
Budowa Via Carpatii jednak nie wszystkim się podoba. Przebieg trasy planowany jest przez teren Biebrzańskiego Parku Narodowego, co spowodowało protesty. Działacze Fundacji dla Biebrzy w swoim stanowisku negatywnie oceniają proponowane warianty budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz tzw. wariant alternatywny Knyszyn – Augustów – Raczki. Działacze proszą o analizę wariantu alternatywnego, który całkowicie ominąłby teren Biebrzańskiego Parku Narodowego od zachodu i południa w korytarzu: Łomża (węzeł z S61) – Zambrów (węzeł z S8) – Bielsk Podlaski (węzeł z S19).
- "Droga ekspresowa S16 na odcinku Ełk – Knyszyn jest łącznikiem pomiędzy S61 a S19, którego budowa jest konieczna jedynie z powodu zapewnienia ciągłości dla szlaku komunikacyjnego tzw. Via Carpatia wiodącego z Finlandii do Grecji. Nie ma żadnego uzasadnienia dla budowy drogi ekspresowej na odcinku Ełk – Knyszyn dla zapewnienia połączenia ekspresowego pomiędzy tymi miastami.(...) - czytamy w stanowisku Fundacji dla Biebrzy. - Łącznik pomiędzy S61 a S19, dla ruchu tranzytowego w ciągu tzw. Via Carparia należy zbudować w korytarzu Łomża (węzeł z S61) – Zambrów (węzeł z S8) – Bielsk Podlaski (węzeł z S19), czyli w korytarzu dróg krajowych nr 63 i 66. "
Wersja Fundacji dla Biebrzy zakłada więc przebieg trasy Via Carpatia przez teren powiatu wysokomazowieckiego. Trasa przebiegałaby przez Łomżę, Zambrów, Wysokie Mazowieckie do Bielska Podlaskiego. W związku z trwającą pandemią do 4 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przedłużyła konsultacje ws. planowanego przebiegu trasy S16 na odcinku Ełk-Knyszyn, który ma być elementem przyszłego szlaku Via Carpatia.
Sprzeciw wobec przebiegu trasy Via Carpatia przez Biebrzański Park Narodowy można wyrazić, podpisując petycję do ministrów klimatu i środowiska oraz infrastruktury (http://viacarpatia.info.pl/petycja/).
fot. Fundacja dla Biebrzy
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie