Reklama

Via Carpatia przez Wysokie Mazowieckie?

27/11/2020 17:35

To alternatywna wersja przebiegu tej międzynarodowej trasy, którą zaproponowała Fundacja dla Biebrzy. Tymczasem rozpoczęły się prace na pierwszym podlaskim odcinku tej inwestycji. Białystok Południe – Ploski to pierwszy podlaski odcinek drogi ekspresowej S19, na którego na projekt i budowę została zawarta umowa.

Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy relacji „północ-południe”, który będzie łączył Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Część trasy będzie przebiegała przez województwo podlaskie.

 

W ramach odcinka Białystok Południe – Ploski, na którego realizację Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę 27 listopada 2020 r.,  powstanie  dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, asfaltową lub betonową, wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego. Zadanie ma obejmować również budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.

Weto dla Via Carpatii przez Biebrzański Park Narodowy

Budowa Via Carpatii jednak nie wszystkim się podoba. Przebieg trasy planowany jest przez teren Biebrzańskiego Parku Narodowego, co spowodowało protesty. Działacze Fundacji dla Biebrzy w swoim stanowisku negatywnie oceniają proponowane warianty budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz tzw. wariant alternatywny Knyszyn – Augustów – Raczki. Działacze proszą o analizę wariantu alternatywnego, który całkowicie ominąłby teren Biebrzańskiego Parku Narodowego od zachodu i południa w korytarzu: Łomża (węzeł z S61) – Zambrów (węzeł z S8) – Bielsk Podlaski (węzeł z S19).

 

- "Droga ekspresowa S16 na odcinku Ełk – Knyszyn jest łącznikiem pomiędzy S61 a S19, którego budowa jest konieczna jedynie z powodu zapewnienia ciągłości dla szlaku komunikacyjnego tzw. Via Carpatia wiodącego z Finlandii do Grecji. Nie ma żadnego uzasadnienia dla budowy drogi ekspresowej na odcinku Ełk – Knyszyn dla zapewnienia połączenia ekspresowego pomiędzy tymi miastami.(...) - czytamy w stanowisku Fundacji dla Biebrzy. - Łącznik pomiędzy S61 a S19, dla ruchu tranzytowego w ciągu tzw. Via Carparia należy zbudować w korytarzu Łomża (węzeł z S61) – Zambrów (węzeł z S8) – Bielsk Podlaski (węzeł z S19), czyli w korytarzu dróg krajowych nr 63 i 66. "

Wersja Fundacji dla Biebrzy zakłada więc przebieg trasy Via Carpatia przez teren powiatu wysokomazowieckiego. Trasa przebiegałaby przez Łomżę, Zambrów, Wysokie Mazowieckie do Bielska Podlaskiego. W związku z trwającą pandemią do 4 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przedłużyła konsultacje ws. planowanego przebiegu trasy S16 na odcinku Ełk-Knyszyn, który ma być elementem przyszłego szlaku Via Carpatia.

 

Sprzeciw wobec przebiegu trasy Via Carpatia przez Biebrzański Park Narodowy można wyrazić, podpisując petycję do ministrów klimatu i środowiska oraz infrastruktury (http://viacarpatia.info.pl/petycja/).

 

fot. Fundacja dla Biebrzy

Aplikacja ewysmaz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo ewysmaz.pl




Reklama
Wróć do