
Dziś (24 stycznia) uczniowie województwa podlaskiego rozpoczęli ferie zimowe. Odpoczynek od zajęć szkolnych niestety nie zawsze jest beztroskim czasem. Jeśli Twoje dziecko niespodziewanie zachorowało lub spotkał je nieszczęśliwy wypadek, zobacz gdzie otrzyma pomoc.
Złamana ręka, skręcona kostka, infekcja, która może być grypą lub groźnym COVID-19. W sytuacji nagłego pogorszenia zdrowia, skorzystaj z pomocy medycznej. Zobacz, gdzie ją znajdziesz.
TPK, czyli konsultacje medyczne przez telefon
Z lekarzem, pielęgniarką i położną możesz bezpłatnie skonsultować się przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 w godzinach 18:00 – 8:00 rano od poniedziałku do piątku oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta, czyli poza godzinami pracy POZ, bez wychodzenia z domu otrzymasz konsultację medyczną.
Możesz też zgłosić się na konsultację w ramach TPK przez elektroniczny formularz. Po jego wypełnieniu, w ciągu trzech godzin, skontaktuje się z Tobą pielęgniarka, a w razie potrzeby lekarz. Formularz zgłoszeniowy Teleplatformy Pierwszego Kontaktu znajduje się TUTAJ.
Pomoc medyczna w dzień i w nocy
Jeśli czujesz się źle, masz temperaturę, ból gardła lub inną dolegliwość, skontaktuj się z najbliższą przychodnią podstawowej opieki zdrowotnej w miejscowości, w której aktualnie przebywasz. Lekarze rodzinni przyjmują pacjentów od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 – 18:00.
W nocy (po godzinie 18:00), w soboty, niedziele i święta, skorzystaj z pomocy medyków przyjmujących w punktach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W Wysokiem Mazowieckiem taki punkt, wraz z dostępnością do pediatry, funkcjonuje w Szpitalu Ogólnym przy ul. Szpitalnej 5 (tel. 86 477 54 50).
Bezpłatna infolinia NFZ
Możesz też skontaktować się z bezpłatną, całodobową infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia: 800 190 590. Tu dowiesz się m.in., gdzie znaleźć najbliższą placówkę medyczną – przychodnię zdrowia, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, szpitalny oddział ratunkowy czy aptekę, która pełni dyżur nocny.
Ważne!
W sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia lub życia zgłoś się do izby przyjęć, szpitalnego oddziału ratunkowego albo wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112. W przypadku Wysokiego Mazowieckiego Szpitalny Oddział Ratunkowy znajduje się w szpitalu ogólnym (tel. 86 477 54 50 oraz 86 447 55 45).
Jeśli podejrzewasz, że twój zły stan zdrowia ma związek z koronawirusem, koniecznie poinformuj o tym wcześniej personel SOR, izby przyjęć czy dyspozytora medycznego przyjmującego zgłoszenie pod numerem alarmowym.
Jeśli masz objawy infekcji, skontaktuj się z lekarzem. Symptomy grypy, przeziębienia czy koronawirusa są podobne. Jeśli czujesz się źle i podejrzewasz zakażenie COVID-19, wykonaj bezpłatny test finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Zlecenie na test na obecność wirusa SARS-CoV-2 może wystawić m.in. lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz dyżurujący w ramach nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej, także lekarz na TPK. Może je również wystawić lekarz, który nie ma umowy z NFZ, ale korzysta z systemu gabinet.gov.pl.
Każda osoba, która podejrzewa zakażenie koronawirusem u siebie lub swojego dziecka, może sama uzyskać zlecenie na test po wypełnieniu formularza. Na test w kierunku koronawirusaotwiera można zapisać się przez Internet TUTAJ.
Jeśli nie korzystasz z internetu, połącz się telefonicznie z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (DOM), pod numerem: 22 735 39 40. Konsultant może wystawić Ci zlecenie na pobranie wymazu w kierunku koronawirusa.
Ferie za granią? Pamiętaj o EKUZ i UCC
Gdy planujesz ferie poza granicami Polski, w Unii Europejskiej, pamiętaj aby zabrać ze sobą Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Dokument potwierdza nasze prawo do korzystania za granicą z niezbędnych świadczeń zdrowotnych. Dotyczy to również nagłego zachorowania na COVID-19. O tym, jakie świadczenia są dla danej osoby niezbędne, decyduje lekarz w państwie pobytu.
Jak wyrobić EKUZ?
Unijny Certyfikat COVID (UCC), to dokument, który potwierdza przyjęcie szczepienia przeciwko koronawirusowi. Jest on dostępny na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP. Jeśli nie korzystasz z internetu, poproś o wydrukowanie certyfikatu w punkcie szczepień.
DDM nadal aktualne
Przede wszystkim jednak nie zapominajmy o wciąż obowiązującej zasadzie DDM, czyli Dystans, Dezynfekcja, Maseczka. Stosowanie jej, a więc przestrzeganie tych trzech zaleceń, może pomóc uchronić nas i nasze pociechy przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 i ograniczyć jego rozprzestrzenianie.
Podlaski NFZ
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie